Permohonan bagi kemasukan September 2011 PJJ/EKS.

klik sini pun boleh

Assalamualaikum….  kepada semua rakan-rakan yang sedang menanti bilakah akan dibuka pengambilan untuk PJJ dan Eksekutif UKM untuk tahun 2011.. kini telah tiba masanya.. permohonan hanyalah melalui online..  tiada lagi borang..

Permohonan bagi kemasukan September 2011. bermula pada 1 Mei 2011 – 30 Jun 2011

sila klik untuk >>> Permohonan Online Kemasukan Ke PKP

Semoga berjaya…

About these ads

80 thoughts on “Permohonan bagi kemasukan September 2011 PJJ/EKS.

    • Telah Dibuka….

      Permohonan KemasukanSeptember 2013 Bagi Program Prasiswazah & Pascasiswazah
      ————————————————————————————————————
      Permohonan bermula pada 1 Mei 2013. Tarikh tutup adalah pada 7 Julai 2013.
      Permohonan adalah secara online di http://www.ukm.my/smpe/kemasukan

  1. Salam..ustaz saya mempunyai ijazah sarjana muda sains pentadbiran di UiTM dan pernah mempunyai pengalaman mengajar pendidikan islam disekolah rendah selama 2 tahun dan sedang mengikuti kursus Diploma Penguruan Lepasan ijazah ( DPLI) dalam bidang pendidikan islam..adakah saya layak untuk memohon master dalam bidang pengajian agama usuluddin di UKM selepas 5 Tahun mempunyai pengalaman mengajar pendidikan islam? jika tidak layak berbuat demikian adakah layak untuk saya mengambil ijazah kedua pengajian agama usuludin di UKM secara PJJ kemudian menyambung pengajian master dalam bidang berkenaan, dan apakah syarat2 yang perlu saya penuhi agar saya boleh mendalami pengajian agama pada peringkat yang seterusnya?

    • Syarat kemasukan sila layari..
      http://pkukmweb.ukm.my/pkp/program%20tawaran.html

      FAKULTI PENGAJIAN ISLAM / FACULTY OF ISLAMIC STUDIES
      1.0 Program Yang Ditawarkan
      Phd Pengajian Islam
      Sarjana Pengajian Islam Dengan Kepujian (Pengajian Dakwah & Kepimpinan)
      Sarjana Pengajian Islam Dengan Kepujian (Usuluddin & Falsafah)
      Sarjana Pengajian Islam Dengan Kepujian (Syariah)
      Sarjana Pengajian Islam Dengan Kepujian (Pengajian Al-Quran & Al-Sunnah)
      Sarjana Pengajian Islam Dengan Kepujian (Pengajian Arab & Tamadun Islam)
      2.0 Syarat Kelayakan
      2.1.1 Calon yang hendak mengikuti Program Pengajian Siswazah Fakulti Pengajian Islam di dalam manamana
      program di atas mestilah mempunyai sekurang-kurangnya salah satu dari kelayakan berikut:
      2.1.1.1 Program Ijazah Sarjana Pengajian Islam
      • Ijazah Sarjanamuda dengan Kepujian yang baik dalam bidang Pengajian Islam dari
      Universiti Kebangsaan Malaysia ; atau
      • Ijazah Sarjanamuda dengan Kepujian yang baik dalam bidang Pengajian Islam dari
      mana-mana institusi pengajian tinggi yang diiktiraf oleh Senat; atau
      • Kelulusan lain yang setaraf dengan ijazah Sarjanamuda Pengajian Islam dan mempunyai
      kelayakan lain atau pengalaman yang diiktiraf oleh Senat.
      2.1.1.2 Program Ijazah Doktor Falsafah Pengajian Islam
      • Ijazah Sarjana Pengajian Islam dari Universiti Kebangsaan Malaysia; atau
      • Ijazah Sarjana dalam bidang Pengajian Islam dari mana-mana institusi pengajian tinggi
      yang diiktiraf oleh Senat; atau
      • Kelulusan lain yang setaraf dengan ijazah Sarjana Pengajian Islam dan mempunyai
      kelayakan lain atau pengalaman yang diiktiraf oleh Senat; atau
      • Calon ijazah Sarjana Pengajian Islam dan diperakukan oleh Jawatankuasa Pengajian
      Siswazah untuk menukar status pengajiannya kepada program ijazah Doktor Falsafah
      dengan kelulusan Senat.
      2.1.2 Calon juga dikehendaki menduduki ujian Kelayakan Bahasa Arab. Mana-mana calon yang gagal
      peperiksaan ini dikehendaki mengikuti dan lulus kursus Bahasa Arab Pengukuhan yang akan
      ditentukan oleh pihak Fakulti. (Keculi calon yang mana bahasa ibunda mereka adalah bahasa
      Arab)
      2.1.3 Calon dari luar Negara yang tidak mencapai skor minimum TOEFL (550) dan IELTS (band 5)
      diwajibkan untuk menduduki Ujian Kelayakan dan Kecekapan Bahasa Inggeris (UKK) yang
      dikendalikan oleh Pusat Pengurusan Siswazah. Mana-mana calon yang gagal, diwajibkan untuk
      mengikuti dan lulus Modul Kecekapan Bahasa Inggeris (MKBI).
      2.1.4 Semua calon yang bukan daripada keluaran Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan
      Malaysia dikehendaki mengikuti dan lulus kursus Kaedah Penyelidikan (PPPY 6283).
      2.1.5 Semua calon bagi program Sarjana Pengajian Islam (Tesis sahaja) dikendaki untuk membentang
      proposal di akhir semester pertama.
      2.1.6 Semua calon bagi program Doktor Falsafah dikehendaki menduduki Peperiksaan Kelayakan
      pada akhir semester pertama.
      Mod Pengajian : Blended Learning (BL)
      Jenis Pengajian : Tesis
      Pusat Kuliah : UKM Bangi & Pusat Kuliah Yang Terpilih

      jika anda sedang mengikuti DPLI Peng. Islam.. anda perlu memohon kebenaran dan mengikuti syarat pek. yg berkuatkuasa.. t.k

  2. assalamualaikum… saya merupakan bekas pelajar Diploma Teknologi Maklumat di Universiti Sultan Zainal Abidin.. Saya menamatkan pengajian saya pada awal semester 2 kerana saya berminat dengan PJJ peringkat diploma.. jadi saya ingin bertanya, bilakah PJJ bagi diploma di Unisza akan diiklankan? harap dapat membantu saya bagi mendapatkan maklumat ini..

  3. Salam, sy amat amat berminat dan perlu melanjutkan pengajian dakwah dan kepimpinan ukm, menyebabkan sy berada di kelantan,sy xdpt nk sambung sbb pengajian hanya dijalankan di bangi setiap mggu. klau secara bulanan sy msh blh considered wlaupn jauh,tp agk mbebankan lh klau setiaap mggu sy perlu ulang alik dpd kel ke kl. knp ye pusat pengajiannya tidak dilebarkan juga di negeri2 lain spt dahulu. sy amat kecewa sbb x dpt sambung. dan ipta lain pn xde buka pengajian islam secara pjj

    • Salam… jawapan yang sukar untuk saya berikan… selepas ini bukan setakat di Bangi tetapi di semenanjung Malaysia tidak lagi dibuka Ijazah Sarjana Muda…hanya ditawarkan Sarjana.. dan PHD.. secara Kelas dan Blended Learning.. terpaksa sambung secara sepenuh masa.. UKM mungkin mempunyai sebab dan alasan tersendiri untuk tidak meneruskan PJJ Ijazah Sarjana Muda Peng. Islam.. soalan dan permasalahan ini telah saya ajukan kepada Pihak UKM PKP tetapi jawapannya ialah tidak diteruskan di Semenanjung..

  4. salam…Anak saudara saya mohon ipta xdpt..n skrg ni die nk sambung secara PJJ..die kelulusan stpm..skrg pjj byk diploma..sy kalau boleh nk suh die terus mik degree..

  5. salam, saya nak tanya,
    1.Bila diadakan pengambilan master pjj dalam bidang pengajian islam?
    2. Saya merupakan guru di sabah, ada ke cawangan di sabah?

  6. salam ust
    saya baru lepasan stam
    bagaimana saya nk memohon PJJ di mana2 universiti tempatan dalam bidang syariah dan undang2

    dan bila pengambilan bagi tahun 2012?

    • Salam… untuk makluman saudara.. kemasukan PJJ adalah menggunakan saluran kedua.. atau senang difahami pengambilannya juga berdasarkan kepada pengalaman bekerja dalam bidang yg dipohon.. tapi x salah mencuba… untuk Syariah ada ditawarkan di UKM tetapi tidak di semenanjung hanya di Sabah Sarawak shj.. pengambilan UKM akan dibuka secara kebiasaannya bulan JUN… lawati WEB PKP. http://www.ukm.my/kembangan/mainpage-b.html

      untuk Universiti selain UKM, saya tidak mempunyai pengetahuan terhadap perkara tersebut… PJJ untuk Ijazah Sarjana Muda pengajian Islam kurang ditawarkan oleh beberapa Univ. tanahair.. kebanyakannya Full Time. kecuali UKM dan OUM.

      link apply online… OUM… pengajiannya dlm BI.. http://osa.oum.edu.my/
      web oum..http://osa.oum.edu.my/

  7. salam.saya dr johor, berminat nak sambung PHD dalam pendidikan.secara pjj nak tanya bila pkp ukm akan buka kemasukan phd pendidikan islam untuk 2012?

  8. salam..ustaz saya nak tanya,skrg umur saya 26 dan tahun depan 27…kalau saya nak ikuti pjj bahagian perguruan mcm mana ye?ada lagi ke kursus yang boleh saya ikuti..sekolah sampai stpm ja..ustz boleh email kan saya tarikh pengambilan pjj…

  9. assalamualaikum.
    saya baru saja dpt maklumat tntng sambung ijazah pengajian islam ni di sarawak tapi sy tak tau dimana tempatnya ye..dapat tak ustaz bagi no tel ini sebab saya ingin tahu lebih lanjut lagi tentang ini…intake yang akan datang ni bile ye agaknya dibuka?

  10. assalammualaikum ustaz….saya bercadang nak amik pjj ijazah dalam bidang pentadbiran awam. dekat ukm ada x coz yang seumpamanya. bila boleh saya memohon?

  11. assalamualaikum… saya merupakan penuntut ijazah sarjana muda pengajian islam ( Pengurusan islam ) di IPTS OUM. dan bakal graduate dalam beberapa semester lagi.. cuma ingin bertanya adakah saya layak mengambil master di pusat kembangan ini.. harap dapat penjelasan ..

  12. salam..ustaz,ana nk tanye..ana lepasan stam thun 2010. ana dpt twran u bru2 ni tp ana tolak atas sbb2 ttntu.skrg ana nk bwt pjj dgree bhsa arab. u mane ade twarkan? cmne nk mhon? ana skrg tgal d trgnu.. plg dkt ktne?

    • Prasiswazah untuk P. Islam akan ditawarkan mungkin pada bulan Jun tahun Hadapan.. namun kedengaran Prasiswazah hanya akan dibuka di KK dan Sarawak sahaja… Di semenanjung hanya untuk Siswazah (Master)

  13. salam ustaz,sy ingin bertanya..bidang apakah yg paling sesuai bg pelajar lepasan ikm untuk menyambung ppj di ukm pada peringkat ijazah sarjanamuda ??dan adakah pelajar lepasan ikm ini layak??mntk tlg ye ustz..

  14. assalamualaikum ustaz……sy harap ustaz dpt update tarikh kemasukan program pascasiswazah (master) di ukm bg intake januari thn depan 2012….ustaz tahu xagak2 bila ea boleh mohon?
    syukran ya ustaz..maklumat yg berguna…

  15. Assalamualaikum..Ustaz..

    Saya seorang penjawat awam..ingin melanjutkan pelajaran di peringkat SarjanaMuda Pentadbiran Perniagaan..secara mod eksekutif..

    Boleh Ustaz maklumkan saya kampus yang akan dijalankan kuliah bagi program ini? saya amat berharap, ianya di Bangi..kerana rumah saya , area tuu..

    Saya difahamkan ambilan September 2011, telah ditutup..Tak adakah cara lain, untuk saya memohon?? Bilakah, akan dibuka, iklan & permohonan untuk sesi pembelajaran seterusnya?? Bulan berapa??

    Saya dh cuba call byk kali ke PKP, tapi..susah betul, dapatnyer..Harap ustaz dpt membantu..

    Syukran, Salam :-)

  16. salam..ustaz..saya lepasan diploma usluddin unisza terengganu… saya layak ka untuk pjj pgjian islam….maaf berntanya sebb sy kurang jelas

  17. Assalamualaikum ustaz…saya nak tanya skit…saya pelajar lepasan STAM 2008,dan sudah bekerja….cadangnya nak buat pjj pengajian Islam tahun ni di ukm….nak sambung degree terus…layak ke…?boleh tolong jelaskan…..dan saya berharap sangat dapat sambung pelajaran tahun ni….harap ada respon…terima kasih…assalamualaikum…

  18. salam.. ustz ana nk tanya, ana ni warga asing, ana dah ambk spm dgn stam, ana skrng kerja kt syarikat haji dn umrah,,
    ana tringin nk smbung blajar lg,, ana nk ambk pjj, bleh tak ana ambk pjj? klau bleh, apa syarat2 untk plajar asing?

  19. Assalamualaikum akhi..PBJJ pengajian Islam utk semenanjung xde thn ni..jd,ana mmg nak sgt smbng blaja degree SMPI ni..kat mane lagi ye ade?

  20. salam ustaz…

    untuk kampus luar kat alor setar bagi program ijazah sarjana muda teknologi maklumat ada tak ustaz????

  21. salam,ust berdasarkan laman web ukm program yg ditawarkan utk pengajian islam syariah ,ianya(pusat pengajian) hanya di tawarkan di pusat sabah dan serawak shj.bagaimana utk pelajar semenanjung?,harap ust dapat panjangkan pada pihak yg sepatutnya ,iaitu di pusat kuliah bangi.

      • Jawapannya.. tidak dibuka kepada Pelajar semenanjung… kecuali program Sarjana..

        Jawapan Pendaftar PKP..

        “As salam,

        Untuk ambilan tahun ini, memang ditawarkan di pusat KK dan Kuching sahaja. Penawaran akan datang tidak dapat dipastikan lagi di pusat kuliah mana kerana tertakluk kepada keputusan pihak universiti.

        Sekian ”

  22. syukran ya ustaz,tp ustaz,pg td sy pergi daftar terus di ukm,di pejabat kembangan pendidikan,salah seorang staf office tu ckp kalu utk program pengajian pentadbiran perniagaan di bangi da xde,ade dekat kl shj,ye ke ustaz??ana konfius la,da gabra tkt x dpt apa yg diharapkan..

    • syukran ya ustaz,tp ustaz,pg td sy pergi daftar terus di ukm,di pejabat kembangan pendidikan,salah seorang staf office tu ckp kalu utk program pengajian pentadbiran perniagaan di bangi da xde,ade dekat kl shj,ye ke ustaz??ana konfius la,da gabra tkt x dpt apa yg diharapkan.

      • Insyaalah.. dapat la tu.. cuma kena berkorban la sikit kalau kt KL.. kalau Staf kat situ cakap tiada kat Bangi.. berkemungkinan besar tiada..

    • Salam.. ye ke.. jangan susah hati ada Problem la tu Server UKM … Semua sistem pendaftran.. termasuk SMPE (Sistem Maklumat Pelajar Eksekutif)

      .. Besok try ln.. Ok Kot ..

  23. salam ,ustaz permohonan online pilihan program hanya ijazah sarjana muda perakaunan.benarkah?maknanya tiada permohonan utk ijazah sarjana muda pengajian islam ye ust?

    • Salam… Saya rasa Ijazah SarjaMuda berkemungkinan belum ditawarkan lagi untuk pengajian Islam.. namun untuk sarjana Pengajian Islam dah ada..
      Mungkin akan ada lagi tawaran dari PKP… selepas ini.. Segalanaya Mungkin… namun jika dilihat pada Yuran yang dipamerkan masih ada lagi senarai untuk PJJ Pengajian Islam..
      InsyaAllah ada la tu lepas ni..

      yuran PJJ http://pkukmweb.ukm.my/~pkp/yuran%20pengajian.html

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s